söndag 20 januari 2013

Villa Muramaris, igen

I fredags morse vaknade jag av ett sms från min kusin med en länk hit. Det är så hemskt ledsamt tycker jag, som under åren har besökt Muramaris ett flertal gånger för konserter, föreställningar och middagar. Jag har skrivit om ett av dessa besök här och vill återigen belysa vilken fantastisk plats detta är. När man går nerför den smala vägen som leder till Muramaris förstår man varför Ellen och Johnny Roosval valde att bygga sitt drömhus just här: platsen är otroligt vacker och grönskande, utsikten är fantastisk och jag - och många med mig - kan vittna om lugnet som omger hela Muramaris.
Till min glädje läste jag alldeles nyss att de nuvarande ägarna planerar att återuppbygga bostadshuset, vilket är möjligt eftersom huset är såpass väldokumenterat vad gäller ritningar och fotografier.
Vidare kan man också glädjas åt att trädgården och ateljén verkar ha klarat sig, samt att många av Ellens konstverk befann sig på annan plats, med anledning av en utställning som var planerad att hållas i sommar.

Tyvärr verkar jag bara ha fotograferat med min mobilkamera när jag var där i somras och inte heller har jag fotat själva huset, men i brist på annat:


 Fasaden som vetter mot trädgården. Väggen var - som ni ser - täckt av blåregn och när jag var där hängde en liten tapper blommande klase kvar.
 
Del av trädgården sett från ovannämnda fasad. Rakt fram vid brunnen står Bacchus och de två främre figurerna kallas för putti. Såväl de två putti som Bacchus är skapade av Ellen.
Längst bort till vänster, uppe på muren, står en byst som föreställer Johnny som blickar ut mot havet, och även denna är skapad av Ellen. 

Detta är Daimon, ett av Ellens mest berömda verk. Daimon betyder inre gudomlig röst och som ni ser så vänder han sitt ansikte mot Gud. Ellen var väldigt religiös och detta speglas i många av hennes konstverk.


Ytterligare ett citat från korrespondensen mellan Ellen och Johnny, se även här och här.

Ateljén och rosenrabatten en molnig dag.

Samma rabatt en annan dag, minst lika vackert.

Dessa blommade när jag var där i början av sommaren. De ser nästan konstgjorda ut med sin klargula mitt och lysande rosa spetsar. Glömde dock att fråga vad sorten heter - någon som vet?

 Historien förtäljer inte huruvida dessa har planterats av paret Roosval eller någon annan - underbart goda var de i vart fall! 

Och slutligen: djur på djur! Denna staty står utanför ateljén och det är Ellen och Johnnys huskatt som har stått modell för den. Vad den andra katten gör där vet jag inte. Kanske bara uppmärksamhetstörstande, och vem är inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar